HISTORIE A JAK TO VLASTNĚ VŠECHNO ZAČALO

08.01.2013 18:03

 

O HPI Racing a Hot Bodies

Společnost HPI, původně fungující jako exportní firma, byla založena roku 1986 panem Tatsuro Watanabem a jeho kolegou. Oba společníci do firmy vložili kapitál ve výši 100 amerických dolarů. Prvotním sídlem společnosti se stala kancelář v Costa Mesa v Kalifornii, jejíž rozloha činila pouhých 28 m2. Prvními produkty nově vzniklé firmy byly motory na dálkové ovládání nazvané Uno. Jelikož byl jejich prodej velice výnosným obchodem, zřídila si společnost HPI ještě téhož roku další pobočku v Japonsku.

Roku 1987 dokázal legendární závodník dálkově ovládaných autíček Masami Hirosaka vyhrát svůj první světový pohár, když na anglické půdě všechny své soupeře porazil právě díky používání motorů Uno. Celý svět se tak rázem o firmě HPI dozvěděl.

Hned v dalším roce 1988 se ukázalo, že vývoz motorů do Japonska je pro HPI velice přínosný, a tak se společnost nebála rozšiřovat svou výrobu a vzdálený trh nadále hojně zásobovat. A výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat...

Velký zlom v historii společnosti HPI totiž přichází roku 1989, kdy firma získává předního konstruktéra Akira Kogawu. Ten do té doby pracoval v konkurenční japonské společnosti Kyosho a jeho výtvory jsou všem milovníkům dálkově ovládaných aut dobře známé až dodnes. Kogawa je zodpovědný například za série modelů Optima, Ultima, Super Star, Rush, Micro nebo Baja.

Vzrůstající obliba firmy a logicky zvýšené nároky na výrobu vedly k tomu, že se firma roku 1990 přestěhovala do větších prostor v El Toru v Kalifornii. Nové sídlo HPI už mělo rozlohu 65 m2 a firma postupem času rozšířila svou výrobu o jednotlivé součástky pro dálkově ovládaná auta. Roku 1991 už její výrobkové portfólio zahrnovalo i motory do velkých terénních aut.

Další zlom pro HPI přišel roku 1992, kdy firma najala designéra a konstruktéra Hidekazu “Ito” Nishineho. Ten se okamžitě stal důležitou součástí celku a byl zodpovědný například za sérii výrobků Super F1. O něco později už pak stál u zrodu prvního kompletního modelu, který HPI vytvořilo, následně se postaral o další úspěšné a slavné série, jako například modely Savage. Vzrůstající síla firmy vedla k tomu, že brzy došlo k otevření druhé výrobní pobočky.

V roce 1993 už firma HPI naplno vyráběla elektrické i benzínové modely. Firma v této době změnila i majetkové poměry, její spolumajitel Tatsuro Watanabe se stal jediným vlastníkem, když odkoupil veškeré majetkové akcie od svého původního partnera. Watanabe však i nadále dohlížel na chod firmy, aktivně se na jejím působení přestal podílet až v roce 2004, kdy přenechal svou pozici firemního ředitele Shawnu Irelandovi.

Dalším milníkem firmy HPI je rok 1994, kdy pro ni coby reklamní partner začal pracovat veleúspěšný jezdec Kent Clausen. Ten nejen, že firmu marketingově prezentoval, ale aktivně se podílel i na grafických záležitostech.

O další rok později se firma proslavila svým autem RS4, které si získalo velkou oblibu takřka po celém světě. Roku 1997 pak následoval model Pro, roku 1999 Pro 2, v roce 2001 Pro 3 a konečně roku 2004 model Pro 4. Mezitím se firma ještě v květnu 1998 prezentovala rallye verzí svého RS4, která byla z mnoha pohledů zcela unikátní. Konstrukce podvozku nebo tlumičů se vymykaly tehdejším poměrům a udělaly z HPI velkého hráče také na poli terénních modelů.

V dnešní době společnost Hobby Products International sídlí v obrovských prostorách ve Foothill Ranch v Kalifornii, jejichž rozloha činí 4 200 m2. Pod její křídla však patří také výrobní závody v Japonsku či Taiwanu, v Japonsku nebo Anglii má pak další vlastní kanceláře. Svými výrobky zásobuje prakticky celý svět, její vedlejší pobočky obsluhují trhy v Asii, Austrálii, Evropě a Africe, zatímco hlavní sídlo v Kalifornii je zaměřeno na zákazníky v Severní a Jižní Americe.

Poslední milník v historii firmy HPI přišel v roce 2005, kdy se spojila se společnosti Hot Bodies, kterou také koupil Tatsuro Watanabe. Krátce po zisku Hot Bodies nařídil ve firmě vyrábět karoserie pro auta od HPI, postupem času se pak do výroby zařadily i další automobilové součástky. Dnes už společnost Hot Bodies funguje prakticky samostatně a vyrábí kompletní auta i jejich příslušenství. Ve své výrobě využívá zkušeností své nadřazené společnosti HPI a nezřídka používá součástky využitých právě ve starších modelech HPI.

 

Zdroj:https://www.hpiracing.cz/